SEJARAH TOKOH-TOKOH PENDIDIKKAN AWAL KANAK-KANAK
SEJARAH TOKOH-TOKOH PENDIDIKKAN AWAL
KANAK-KANAK
JOHN DEWEY (1859-1952)
Di amerika pada abad ke 19 muncul
seorang tokoh yang terkemuka di dalam pendidikkan awal kanak-kanak. Beliau adalah
JOHN DEWEY yang lahir pada 20 oktober 1859, di Burlington, wermont. Bapanya, Archibald,
asalnya merupakan seorang petani tetapi kemudianya memutuskan untuk mengejar
kerjaya dalam peniagaan runcit, yang dibuka di Bandar kecil Burlington. Ibu
Dewey, lucin, juga dibesarkan dalam perniagaan pertanian. Bapanya pernah
menyentai tentera kesatuan apabila pecahnya perang saudara di amerika. Dewey
menamatkan persekolahanya pada umur 12 tahun di sekolah awan Burlington. Beliau
memasuki sekolah menengah dalam tahun 1872 dan tamat dalam tempoh 3 tahun. Beliau
mula pengajian kolej di university of Vermont, Burlington pada 1875 sewaktu
berusia 16 tahun.
Selepas tamat pembelajaranya di
peringkat phd, Dewey ditawarkan menjadi professor muda di university Michigan dari
1884 hingga 1894. Dewey menyertai university yang baru berusia 4 tahun iaitu university
of Chicago. Di sinilah beliau memulakan secara meluas kajian, penerbitan dan
dialog tentang falsafah, psikologi, dan kajian tentang pedagogi. Dewey merasakan
bahawa pengajian pedagogi haruslah berasingan daripada pengajian falsafah dan psikologi,
dan selepas mendapat persetujuan president kolej jabatan pedagogi ditubuhkan. Di
awal 1900 program Chicago ini (sekarang dikenali sebagai jabatan pendidikkan)
telah menjadi program yang paling dihormati di dalam amerika.
Pada akhir tahun 1800, Dewey mula
menumpukan banyak perhatian kepada jabatan pedagogi yang baru dibangunkanya. Pada
tahun 1896, melalui usaha langsung Dewey, sekolah ekperiment pertama, yang
dipanggil sekolah university elementary telah ditubuhkan. Ia adalah sebuah
sekolah percubaan makmal, telah melibatkan pelajar-pelajar di dalam kelas.
Ideology/teori Dewey
Tokoh yang terkenal dengan jolokan bapa
pragmatisma ini berpendapat bahawa pendidikkan adalah penghidupan tidak
semata-mata persediaan untuk hidup tetapi pendidikkan adalah satu proses sosial
yang menpunyai segala ilmu, pengalaman, teori, pemikiran dan kenyataan kepada
kanak-kanak.
Beliau mempekenalkan kaedah projek
kepada kanak-kanak kerana kaedah ini berkait rapat dengan aktiviti dan gerak
kerja kanak-kanak. Menurut beliau, kanak-kanak haruslah berusaha ke arah
mencapai kejayaan. Pada pandangan beliau, dalam menyampaikan pengajaran kepada
kanak-kanak, guru perlu memulakan dengan kumpulan kecil, kemudian seorang demi
seorang. Menurut beliau, pendidikkan yang sebenar ialah satu proses yang aktif
kepada kanak-kanak berdasarkan keadaan semulajadi mereka. Pendidikkan perlu
disepadukan dengan kehidupan kanak-kanak. Kanak-kanak perlu dihormati. Pembelajaran
perlu dilaksanakan melalui pengalaman dan ekperiment.
Comments
Post a Comment