SEJARAH TOKOH-TOKOH PENDIDIKAN AWAL KANAK-KANAK




FRIEDRICH FROEBEL (1782-1852)


Froebel ( juga dieja Froebel ; nama penuhnya Friedrich Wilhelm August Froebel ) dilahirkan pada 12 April 1782, di Oberweibach , Thuringia , Ernestine Saxony ( kini di Jerman ) merupakan seorang pendidik Jerman yang juga dikenali sebagai pengasas kepada tadika dan salah satu reformis pendidikan yang paling berpengaruh pada abad ke-19 sehingga dikenali sebagai Bapa Tadika .



Pada tahun 1816 Froebel menubuhkan Institusi Pendidikan Universal Jerman di Griesheim sebelum berpindah di Keilhau pada tahun 1817 di mana ia berfungsi sehingga 1829. Froebel juga pernah mengendalikan rumah anak yatim dan sekolah berasrama penuh di Burgdorf ,Swiszerland .



Sekembalinya ke Jerman , pada tahun 1837 beliau menubuhkan sekolah jenis baru iaitu sekolah awal kanak-kanak , taman kanak-kanak, atau (kindergarten) tadika, untuk kanak-kanak berusia tiga dan empat tahun. Menggunakan permainan ,lagu,cerita dan aktiviti, tadika ini direka sebagai satu persekitaran pembelajaran di mana kanak-kanak, melalui aktiviti mereka sendiri , boleh berkembang kea rah yang betul . Reputasi Froebel sebagai seorang pendidik awal kanak-kanak mula meningkat dan banyak tadika telah telah ditubuhkan di seluruh Jerman.



Ideologi/teori Froebel

Menurut beliau kanak-kanak umpama biji benih , ibu bapa dan pendidik umpama tukang kebun, kindergarten pula ialah taman untuk kanak-kanak. Oleh itu kanak-kanak perlu belajar dalam persekitaran yang terancang dan kanak-kanak berkembang melalui main.

Antara idea-idea Froebel ialah :


Taman kanak-kanak perlulah dipenuhi dengan keindahan untuk menarik perhatian kanak-kanak.Sekurang – kurangnya ia dicat dengan warna yang terang , mempunyai bilik yang senang dimasuki cahaya, dipenuhi dengan taman-taman,binatang dan gambar-gambar.



Dilengkapi dengan kerusi meja yang sesuai untuk kanak-kanak .Keadaan bilik janganlah sempit kerana menyusahkan aktiviti. Kelas prasekolah perlu dipenuhi dengan pemandangan,bunyi-bunyian dan objek-objek untuk kanak-kanak yang mempunyai bentuk yang mudah, saiz dan warna . Suasana di taman kanak-kanak hendaklah dapat mengawal kanak-kanak daripada pengaruh jahat yang terdapat dalam masyarakat dan bahaya alam semulajadi. Di taman kanak-kanak perlu dipupuk dengan perkembangan mental , fizikal dan sosial kanak-kanak. Taman kanak-kanak merupakan satu pendekatan terhadap latihan kanak-kanak .



Pendidikan adalah pembinaan watak atau peribadi kanak-kanak .Ia hendaklah berdasarkan kepada keperluan dan keupayaan kanak-kanak .Menurut beliau, kanak-kanak memperlajari sesuatu melalui perbuatan. Ia perlu diberi kebebasan. Beliau menekankan kaedah bermain kepada kanak-kanak dan belajar melalui membuat. Beliau juga mencadangkan dalam mendidik kanak-kanak perlu menggunakan objek supaya menimbulkan minat dalam pembelajarannya. Menekankan disiplin diri terhadap kanak-kanak dan motivasi dalaman adalah penting bagi kanak-kanak . Pembelajaran bukanlah sesuatu yang terpisah dan ia saling berkaitan antara satu sama lain, persekitaran yang terancang dan kanak-kanak berkembang melalui permainan.



Comments

Post a Comment

Popular Posts